...

Sanktuarium

Cmentarz

Pogrzeb

Pogrzeb jest czynnością liturgiczną nawiązującą do religijności zmarłego i wyrazem wiary jego rodziny
Formalności związane z pogrzebem załatwia rodzina, w kancelarii parafialnej, przedstawiając następujące dokumenty:

  • – akt zgonu z USC
  • – informację o przyjęciu sakramentów świętych

Modlitwa, a zwłaszcza pełne uczestnictwo we Mszy świętej pogrzebowej – przyjęcie Komunii świętej – jest najcenniejszym darem dla zmarłego.

Także po pogrzebie należy zmarłym zapewnić stałą pomoc modlitewną polecając ich Miłosierdziu Bożemu:

  • -Msza święta w rocznicę śmierci
  • -Msza święta w innych terminach (np. w dzień imienin)
  • -„Wypominki” w miesiącu listopadzie lub roczne

Jeżeli pogrzeb ma się odbyć w innej parafii, należy zgłosić ten fakt w kancelarii parafialnej, aby uzyskać pozwolenie na pogrzeb poza parafią.

Regulamin cmentarza parafialnego
Parafii Rzymskokatolickiej pw. św. Jana Chrzciciela w Radomyślu nad Sanem.
(Propozycja)

1. Cmentarz parafialny w Radomyślu nad Sanem w rozumieniu prawa jest cmentarzem wyznaniowym i stanowi własność Parafii Rzymskokatolickiej pw. św. Jana Chrzciciela w Radomyślu nad Sanem, w imieniu której działa Proboszcz jako Zarządca cmentarza. (Terminy używane poniżej: Parafia, Zarządca cmentarza, Administrator cmentarza, są tożsame)
2. Cmentarz czynny jest w godzinach 6.00 do 21.00.
3. Osoby przebywające na cmentarzu zobowiązane są do zachowania ciszy, powagi i szacunku należnego zmarłym oraz dbania o porządek i czystość na odwiedzanych grobach i w ich otoczeniu. Dzieci powinny przebywać na cmentarzu wyłącznie pod opieką dorosłych.
4. Na terenie cmentarza obowiązuje zakaz:
a) picia alkoholu i przebywania w stanie nietrzeźwości,
b) palenia wyrobów tytoniowych,
c) jazdy pojazdami jednośladowymi (np. rowery, hulajnogi itp.),
d) wprowadzania zwierząt,
e) przebywania na terenie poza godzinami otwarcia,
f) niszczenia zieleni i infrastruktury cmentarzy,
g) wyrzucania śmieci poza miejscami do tego przeznaczonymi,
h) zabudowy grobu wykraczającej poza powierzchnię miejsca grzebalnego,
i) umieszczania niestosownych napisów i znaków,
j) samowolnego: ustawiania ławek, ogrodzeo, sadzenia drzew i krzewów – podjęcie takich działań bez uzyskania zgody Administratora będzie skutkować przywróceniem miejsca do stanu pierwotnego poprzez usunięcie bezprawnie ustawionych ławek, posadzonych drzew, krzewów itp.,
k) samowolnego wykonania prac budowlanych.
5. Każdy grób powinien mieć dysponenta/opiekuna, czyli osobę posiadającą aktualną umowę z Parafią na jego użytkowanie. Deklarację dysponenta grobu należy złożyć w kancelarii parafialnej.
Groby nie mające dysponentów, a nie będące w rejestrze zabytków, zostaną przeznaczone pod kolejne pochówki.
Dysponenci prawa do grobu oraz miejsc objętych rezerwacją na miejsca grzebalne winni dbać o należyty wygląd tych miejsc wraz z otoczeniem, utrzymaniem czystości, a także dbać o stan techniczny nagrobka. Dysponentów zachęca się do indywidualnego ubezpieczenia nagrobków.
6. Jakiekolwiek prace przy grobie na cmentarzu mogą odbywać się za pisemną zgodą dysponentów grobu złożoną w kancelarii Parafialnej.
7. Wszelkie formalności związane z funkcjonowaniem cmentarza oraz usługami pogrzebowymi dopełnia się w kancelarii parafialnej w Radomyślu nad Sanem.
8. Za udostępnienie miejsca pod grób (w tym rezerwację miejsca pod grób) pobiera się opłaty. Opłaty pobiera się także na utrzymanie infrastruktury cmentarza. Są to tzw. opłaty cmentarne.
9. Jeśli ostatni pochówek w grobie był wcześniej jak 20 lat, miejsce traktuje się jako nowe i należy je ponownie opłacić.
10. Pobiera się również opłaty za korzystanie z cmentarza, tj. za pozwolenie na wjazd na teren cmentarza w celu wykonania: nagrobka (pomnika), grobu ziemnego, katakumby, prac remontowych przy nagrobkach itp.
11. Opłaty, o których mowa w pkt 8 – 10 Regulaminu, wynikają z kosztów funkcjonowania i utrzymania cmentarza oraz planów inwestycyjnych.
Opłaty uiszcza się przy zgłaszaniu pochówku i przed rozpoczęciem robót, wpłacający otrzymuje potwierdzenie wpłaty.
12. Wysokość opłat cmentarnych oraz opłat za korzystanie z cmentarza, z uwzględnieniem kosztów jego utrzymania, ustala Rada Parafialna wraz z Proboszczem.
13. Informacja o wysokości (cennik) opłat określonych w pkt 8 – 10 Regulaminu jest dostępna w Kancelarii Parafialnej.
14. Dysponent wnosząc opłatę w kancelarii parafialnej każdorazowo otrzymuje odpowiednie potwierdzenie jej wniesienia.
15. Zarządca cmentarza podaje osobie, której udostępniono miejsce pod grób, wymiary tego grobu, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 7 marca 2008 r. w sprawie wymagao, jakie muszą spełniać cmentarze, groby i inne miejsca pochówków zwłok i szczątków (Dz.U. 2008 Nr 48 poz. 284).
– grób pojedynczy: 2,5 m x 1,5 m
– grób podwójny: 2,5 m x 2,3 m
Inny wymiar grobu należy uzgodnić z Zarządcą cmentarza.
Z wydzielonego terenu należy pozostawić przejście minimum 25 cm z każdej strony.
16. Grób nie może być użyty do ponownego chowania przed upływem 20 lat (nie dotyczy grobów murowanych przeznaczonych dla więcej niż jednej osoby).
17. Parafia nie ponosi odpowiedzialności za szkody wyrządzone przez firmy świadczące usługi pogrzebowe, kamieniarskie, budowlane.
18. Należy uzyskać zgodę Parafii w celu dokonania następujących czynności na cmentarzu:
a) przeprowadzenia pogrzebu,
b) ekshumacji zwłok bądź przeniesienia do innego grobu, po przedstawieniu koniecznych zezwoleń.
c) wykonania prac kamieniarskich, budowlanych i prowadzenia działalności handlowej,
d) sadzenia oraz usuwania drzew i krzewów, montażu i demontażu elementów wystroju, malowania murów, ogrodzeń,
e) umieszczania reklam,
f) gromadzenia śmieci i odpadów w miejscach do tego nieprzeznaczonych,
g) utwardzaniu gruntu wokół miejsc grzebalnych, ponad dozwolony obmiar,
h) ustawiania przy grobach ławek na stałe utwierdzonych do podłoża.
19. Przyjęcie zwłok do pochowania na cmentarzu następuje po przedstawieniu przez uprawnioną osobę (podmiot) dokumentów, wymaganych przepisami prawa.
20. Wykonawcy usług pogrzebowych, kamieniarskich, budowlanych na terenie cmentarza zobowiązani są do zachowania czci wobec osób zmarłych oraz powagi miejsca kultu religijnego, w szczególności swoimi działaniami nie mogą zakłóca przebiegu uroczystości pogrzebowych.
21. Wykonawcy, o których mowa wyżej, zobowiązani są do posiadania ubezpieczenia OC oraz są zobowiązani do przestrzegania przepisów prawa w zakresie świadczonych usług oraz niniejszego Regulaminu.
22. Zarządca nie ponosi odpowiedzialności za szkody wynikłe z dewastacji lub klęsk żywiołowych. Groby podlegają indywidualnemu ubezpieczeniu.
23. Odpady i śmieci mogą byd składowane jedynie w wyznaczonych do tego celu miejscach.
Pozostały po remoncie lub rozbiórce gruz ze starego pomnika należy wywieźć z cmentarza. Zabrania się składowania tych odpadów w pojemnikach znajdujących się na cmentarzu. Ziemię pozostałą po wykopaniu grobu należy wywieźć z cmentarza.
24. Zarządca Cmentarza Parafialnego nie wykonuje usługi koszenia chwastów i trawy pomiędzy grobami.
25. W sprawach nieuregulowanych niniejszym Regulaminem mają zastosowanie powszechnie obowiązujące przepisy, a w szczególności Ustawa z dnia 31 stycznia 1956 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych (tekst jednolity Dz.U. z 2000 r. Nr 23, poz. 295 z późn. zm.) oraz Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 7 marca 2008 r. w sprawie wymagao, jakie muszą spełniać cmentarze, groby i inne miejsca pochówku zwłok i szczątków (Dz.U. z 2008 r. Nr 48, poz. 284).
26. Regulamin wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2025 roku

Seraphinite AcceleratorOptimized by Seraphinite Accelerator
Turns on site high speed to be attractive for people and search engines.